Психологічна служба системи освіти є органічною складовою частиною державної системи охорони психічного і фізичного здоров’я молодих громадян України та суттєвим важелем у забезпеченні процесів реформування галузі освіти.
У своїй діяльності психологічна служба керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно -технічну освіту», «Про вищу освіту», іншими законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, а також Положенням про психологічну службу у системі освіти України.
Завдання психологічної служби:
- збереження та зміцнення психічного та соціального здоров’я, сприяння особистісному, інтелектуальному, фізичному і соціальному розвитку здобувачів освіти шляхом доповнення сучасних методів навчання та виховання ефективними психолого-педагогічними технологіями;
- сприяння забезпеченню психологічної безпеки, надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги всім учасникам освітнього процесу.
Центральним поняттям, що характеризувало б роботу служби в цілому та окремого її фахівця є поняття
«психологічного супроводу дитини в освітньому процесі»
(Г.С. Костюк)
Системна робота із створення психологічної служби в освітній галузі України розпочалася з 1991 р., коли в Інституті психології ім. Г.С. Костюка АПН України був створений новий підрозділ – Центр психологічної служби в системі народної освіти. У листопаді того ж року відбулася перша всеукраїнська конференція з практичної психології (м. Луцьк). У 1993 р. було розроблено і прийняте перше положення про психологічну службу системи освіти. 7 липня 1998 р. спільним наказом Міністерства освіти України та Академії педагогічних наук України було створено Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи як головну організацію психологічної служби, що здійснює методичне керівництво усією психологічною службою системи освіти. 23 квітня 2004 р. вперше в історії Української держави Колегія Міністерства освіти і науки України розглянула питання про стан і перспективи розвитку психологічної служби системи освіти. Колегія схвалила «Стратегію розвитку психологічної служби системи освіти України на період до 2008 р.».
Відтоді, 23 квітня вважається Днем практичного психолога.
З 1991 року і до теперішнього часу психологічна служба продовжує свій розвиток і стала невід’ємною частиною освітньої галузі - суттєво впливає на освітній процес, покращує самопочуття і захищає психічне і соціальне здоров’я усіх його учасників. За узагальненими даними, що були надані навчально –методичними центрами/кабінетами/лабораторіями психологічної служби у 2019/2020 н.р. забезпеченість практичними психологами та соціальними педагогами у закладах освіти, має позитивну тенденцію до збільшення фахівців психологічної служби. На даному етапі, кількість фахівців психологічної служби становить 23 296 осіб. Із них: практичні психологи – 15 068, соціальні педагоги – 7 355, методисти – 873 осіб.
Позитивна динаміка до збільшення, порівняно з минулим роком, прослідковується і у нашій області. Забезпеченість закладів освіти Вінницької області працівниками психологічної служби: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1Y7c6bYoMFWb7WlAn4wk2Fr62KLRVx67h&ll=49.061392603126436%2C28.155196309814478&z=5
Психологічна служба системи освіти у Вінницькому торговельно-економічному коледжі представлена практичним психологом Ковальовою Мартою Олександрівною.